Jak pozycjonować film na YouTube?

YouTube jest drugą najpopularniejszą wyszukiwarką, zaraz za Google. W 2023 roku odnotowano 2,68 miliardów aktywnych użytkowników, a „co minutę do YouTube przesyłane jest 500 godzin nowych treści”. Można powiedzieć – zbędna statystyka. Jednak od razu nasuwa się pytanie, jak zaistnieć w tym oceanie wideo, chociaż w skali mikro? Odpowiedź nie jest jednoznaczna, ponieważ nie tylko treść i tematyka filmu ma znaczenie, ale również szereg aspektów technicznych.

Bardzo często zwiększenie liczby wyświetleń wiąże się z rzemieślniczą pracą pozycjonerską. Spokojnie! Nie musisz być ekspertem SEO, aby skutecznie tworzyć swoją strategię. W artykule przedstawimy Ci zasady jak krok po kroku zoptymalizować film na YouTube. Dowiesz się jak odpowiednio dobierać frazy kluczowe, tworzyć tagi i miniatury oraz jaki jest cel poszczególnych działań.

Jeżeli jesteś osobą początkującą, zajrzyj do rozmowy z Patrycją Narożnik, Video Content Creator w agencji 4PEOPLE Tani video marketing – od czego zacząć?

Słowa kluczowe – YouTube Ci podpowie!

Co łączy pozycjonowanie stron internetowych z działaniami SEO na YouTube? Oczywiście odpowiedni dobór fraz kluczowych! Jest to bardzo istotny element, ponieważ w głównej mierze definiuje to, czy nasze wideo będzie się wyświetlało w rankingu YouTube wyników wyszukiwań. Sytuacja jest dość podobna do pozycjonowania kategorii w sklepie internetowym. Jeżeli w e-commerce występuje kategoria obroże dla psów, właścicielowi powinno zależeć, aby właśnie na taką frazę wyświetlał się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Tak samo autor wideo na YouTube, w którym analizuje popełniane błędy
w kampaniach Google Ads, chce pojawiać się w wysoko w odpowiedzi na to zapytanie.

Dobieranie fraz kluczowych nie jest czarną magią, a wiedzy na ten temat raczej nie spotkasz w dziale ksiąg zakazanych. To, czego potrzebujesz to pomysł na temat wideo oraz odpowiednie narzędzia.

Krok 1: Temat nagrania

Zastanów się, na jaki temat chcesz nagrać wideo. Pomysł zdeterminuje grupę adekwatnych fraz.

Krok 2: Sprawdź frazy w narzędziach

W Internecie można znaleźć zarówno płatne, jak i darmowe narzędzia do wyszukiwania fraz kluczowych. Poniżej opiszemy kilka z nich, aby ułatwić Ci pozycjonowanie YouTube.

  • Ubersuggest – jest to darmowa wtyczka do przeglądarki Chrome, która pokazuje ilość wyszukiwań dla wybranej przez frazy oraz proponuje synonimy. Link:
  • Surfer – również darmowa wtyczka do Chrome o niemalże identycznym działaniu jak ww. Ubersuggest . Link:
  • Semstorm – płatne narzędzie, które posiada stale aktualizowaną bazę fraz. Ponadto narzędzie umożliwia sprawdzenie liczby wyszukiwań dla fraz stricte z przeglądarki YouTube. W ten sposób możesz dokładnie określić, które frazy są częściej wpisywane w przeglądarkę Google, a które w YouTube.

Print screeny pochodzą z narzędzia Semstorm. Przedstawiają moduł słowa kluczowe wyszukiwane w YouTube (obrazuje to ikona znajdująca się po prawej stronie, w kolumnie Źródło).

Na tym etapie należy wspomnieć, że sama wyszukiwarka jest dobrym sposobem na znajdowanie fraz. Wystarczy, że zaczniesz wpisywać początek intencji, a resztę podpowie Ci sam algorytm. Jest to bardzo dobry, szybki i darmowy sposób na odnalezienie interesujących nas fraz kluczowych.

O tym, jak dobierać frazy kluczowe wspominaliśmy w naszym odcinku podcastu https://marketingdlaludzi.pl/podcast-dobor-dobrych-pod-seo/

Tytuł

Jeżeli w tytule filmu dajesz obietnicę np. „7 błędów w kampaniach Google Ads”, to już
w pierwszych kilkunastu sekundach wideo powinieneś się do tego odnieść. Dzięki temu użytkownik będzie miał pewność, że dobrze trafił. W tytule użyj wybranej przez siebie frazy kluczowej. Najlepiej, aby znalazła się ona na samym początku. Optymalna ilości to 60-70 znaków tytułu. Dobrą praktyką jest użycie tytułu, jako rozwinięcia hasła, które znajdzie się na miniaturze.

YouTube opis filmu – wytyczne


W opisie masz do wykorzystania 5 000 znaków. Pamiętaj, że większość użytkowników nie czyta całego opisu. Lepiej wykorzystać mniejszą liczbę znaków, ale bardziej skondensowaną do najważniejszych informacji oraz fraz.

Najważniejsze w opisie jest umieszczenie wybranej frazy kluczowej. Najlepiej, podobnie jak w przypadku tytułu, dodać ją na początku. Używaj także jej odmian i synonimów. Warto dodawać emoji, które urozmaicą tekst oraz przykują uwagę użytkownika. Pamiętaj także, że w opisie masz możliwość wytłuszczania lub podkreślania najważniejszych części zdań.

Aby wytłuścić (wyboldować) treść w opisie należy umieścić gwiazdki przed wybraną cząstką ➡️ przykład

Znaczniki czasu – playlista YouTube


Są to tytuły rozdziałów, które znajdują się w Twoim wideo, z określonym timeline. Inteligentny algorytm YouTube analizuje znaczniki czasu, dlatego ważna jest ich odpowiednia optymalizacja, poprzez umieszczania w nazwach rozdziałów fraz kluczowych. Jeżeli użytkownik internetu wpisze dane słowo w wyszukiwarkę, algorytm w wynikach wyszukiwania może zaproponować Twoje wideo ze wskazaniem na konkretny segment np. od 1:21 minuty filmu.

Dzięki temu wyszukiwarka może w jeszcze bardziej precyzyjny sposób dobierać wyniki do potrzeb użytkowników. Ciekawą praktyką jest dodawanie znaczników czasu do pierwszego komentarza pod wideo. Powodem jest fakt, że znaczna część użytkowników nie rozwija pełnego opisu.

Powyższy print screen pochodzi z dokumentacji Google: https://support.google.com/youtube/answer/12948449?hl=pl

Jakie tagi dodawać na YouTube?

Tagowanie filmów na YouTube w 2024 roku nie ma już takiego znaczenia jak kiedyś. Jest to element Twojego contentu, który możesz potraktować drugorzędnie. Dlaczego? W czasach tiktokizacji wideo, większość użytkowników YT odtwarza zaledwie od kilku do kilkunastu sekund materiału. Jeżeli nie znajdzie odpowiedzi na swoje pytania, poszuka innego filmu. Prawdopodobnie nawet nie zwróci uwagi na dodane przez Ciebie tagi. Natomiast dla algorytmu YouTube większe znaczenie będzie miał tytuł, opis i to o czym jest Twój film.

Mimo wszystko część youtuberów zachęca, aby dodawać tagi. Zawsze to dodatkowa możliwość na użycie fraz kluczowych. Jednak pamiętaj, aby nie przesadzać – spamu nie tolerują już żadne algorytmy! Wobec tego, jakie tagi dodawać na YT? Podpatrz jakie wideo wyświetlają się w pierwszej kolejności na daną frazę (tą, której planujesz użyć w filmie). Sprawdź, jakich tagów użyli autorzy. Dodaj w swoim materiale te najbardziej pasujące. Dodaj jeden lub dwa dodatkowe (powiązane tematycznie). Twój zestaw tagów będzie gotowy w 5 minut).

Sprawdź, jakie tagi ma konkurencyjne wideo. Zweryfikuj, które pasują do Twojego wideo. Dodaj dwa dodatkowe tagi np. synonimy fraz.

Miniatura – przynęta na użytkowników

Niezwykle istotnym elementem, który często decyduje o tym, że użytkownik YouTube kliknie Twój film, jest miniatura. Dlaczego jest tak ważna? Odpowiedź jest bardzo prosta. Jest to pierwsza styczność użytkownika YT z Twoim contentem. Jeżeli osoba po wpisaniu hasła w wyszukiwarkę otrzyma listę kilkunastu filmów, to prawdopodobnie wybierze ten, którego miniatura jest dobrze zoptymalizowana.
Celem miniatury jest przede wszystkim to, aby użytkownik w ułamku sekundy wiedział, o czym jest Twoje wideo. Osiągniesz to, korzystając z poniższych porad.

Zdjęcie + twarz = wiarygodność i autentyczność

Bardzo popularne jest prezentowanie na miniaturach twarzy autora. Z psychologii marketingu wynika, że twarz przykuwa uwagę, a w szczególności oczy (nasz mózg automatycznie poszukuje kontaktu wzrokowego).
Ponadto zdjęcie w miniaturze jest dobrym sposobem na budowanie zaufania wśród oglądających.

Pokazując twarz autora lub specjalisty występującego w filmie pokazujemy profesjonalizm, autentyczność i wiarygodność.

Tekst na miniaturze

Treść powinna być wyraźna. Istotna pod tym kątem jest odpowiednia czcionka, np. Bebas neue lub Roboto Medium (ta ostatnia jest polecana do napisów, jednak ze względu na jej czytelność sprawdzi się także w tekście miniatury).
Kolejną ważną cechą jest kolorystyka. Warto używać kolorów kontrastowych
i przykuwających uwagę, takich jak np. żółty, zielony, seledynowy.

Tworząc napis, zwróć uwagę na estetykę i spójny dobór kolorów, zarówno na samej miniaturze, jak i całym contencie na Twoim kanale.

Tekst na miniaturze powinien informować, o czym jest wideo. Im bardziej precyzyjną treść wybierzesz, tym większa szansa, że widz obejrzy film w całości. Dodatkowa uwaga: bardzo ważna jest spójność między hasłem na miniaturze, a zawartością wideo.

Utrzymasz uwagę użytkownika, nawiązując w pierwszych sekundach filmu do hasła, które zaproponowałeś w miniaturze.


Przykładowa miniatura kanału @BreathAndFlow. Warto zwrócić uwagę na:

  • tekst zajmuje sporą część miniatury,
  • tekst dokładnie informuje, o czym jest film (uzupełnienie widzimy w tytule – po prawej stronie grafiki),
  • tekst jest kontrastowy – czarny kolor na pomarańczowym tle się wyróżnia.

Grafika

Dodatkowym elementem, który warto umieścić w miniaturze, jest grafika uzupełniająca tekst. Może to być np. screen z wyników wyszukiwania, emoji, logo social media, wykres. Pamiętaj, aby nie dodawać grafiki na siłę, jest to element dodatkowy.

Statystyki filmu na YouTube

Ostatni element, który ma wpływ na pozycjonowanie Twojego wideo, są statystyki. Algorytmy YouTube tworząc listę rankingową, biorą pod uwagę to, czy film został odtworzony i jak był czas wyświetlania przez użytkownika.

Jeżeli na wykresie widzimy wzrost – wideo ma potencjał na wysoką pozycję zarówno w YouTube, jak i Google. Jeżeli natomiast wykres jest stały, wideo może zostać uznane za niskiej jakości. Warto śledzić statystyki, aby wiedzieć, czy prowadzone działania przynoszą oczekiwane rezultaty, czy czas na zmianę strategii. Optymalizacja YouTube zgodnie z opisanymi wcześniej elementami powinna zwiększyć widoczność, a co za tym idzie zasięgi.

Generowanie napisów

Czy napisy warto dodawać do filmów na YouTube? Odpowiedź brzmi tak! YouTube daje możliwość automatycznego generowania napisów, jednak nie zawsze jest to dobry wybór. Często napisy są niespójne i źle przetłumaczone (jak YT sam dodaje napisy, to najpierw język polski tłumaczy na angielski i potem znowu na polski). Warto skorzystać z dostępnych w internecie generatorów np. https://www.happyscribe.com/pl.

Wykorzystaj osobiste generowanie napisów jako miejsce na dodanie fraz kluczowych.

Jak zoptymalizować filmy na YouTube z Google Trends?

Jednym z przydatnych, darmowych narzędzi jest Google Trends. Narzędzie to może dostarczyć nieocenionych inspiracji na temat tego, jakie tematy i treści mogą przyciągnąć największą liczbę widzów. Pozycjonowanie filmów na YouTube wymaga przemyślanej strategii, a Google Trends pozwala na analizowanie aktualnych trendów i popularnych wyszukiwań, dzięki czemu możesz tworzyć filmy, które są na topie.

https://trends.google.com/trends/explore?geo=PL&hl=pl

Jak korzystać z Google Trends pod kątem YouTube?

Efektywne używanie Google Trends można opisać w kilku punktach.

  • Wybierz opcję „Wyszukiwanie w YouTube” – dzięki temu wyszukiwarka przedstawi Ci trendy pochodzące właśnie z YT.
  • Wpisz interesujące Cię słowa kluczowe. Narzędzie pokaże, jakie tematy cieszą się największą popularnością wśród użytkowników.
  • Monitorować zmieniające się trendy w czasie, co pozwoli Ci na dostosowywanie swojej strategii pozycjonowania na YouTube.
  • W narzędziu możesz określać konkretne ramy czasowe, uzyskując informacje na temat sezonowości trendów oraz ich dynamice w skali np. 12 miesięcy.

Pozycjonowanie YouTube 2024 – o tym nie zapomnij!

Czas na podsumowanie najważniejszych kwestii jak pozycjonować film na YouTube.

  1. Dobieraj starannie frazy kluczowe, najlepiej te z wysokim wolumenem (mies. średnią liczbą wyszukiwań) – pobaw się strategią. Pamiętaj, aby umieścić je także w opisie.
  2. Dbaj o jakość i adekwatność miniatury wideo do tematu nagrania.
  3. Tytuł powinien być podsumowaniem tego, o czym jest film oraz zawierać frazę kluczową.
  4. Na to, czy wideo jest wyświetlane wysoko w rankingu wpływa liczba czasu, jaki użytkownicy spędzają na oglądaniu wideo oraz liczba kliknięć – współczynnik CTR. Przydatne w tym kontekście będą statystyki dostępne na Twoim kanale YouTube.
  5. W pierwszych zdaniach filmu należy odnieść się do tytułu, aby użytkownik wiedział, że treść będzie odpowiadała jego oczekiwaniom.
  6. Dodawaj napisy, które wygeneruj samodzielnie (nie automatycznie przez YouTube) – skorzystaj z tego i wpleć ważne frazy kluczowe.
  7. Korzystaj z możliwości tworzenia znaczników czasu – playlista YouTube.

Dodatkowe wskazówki

  • Kilka filmów pod tą samą frazę kluczową zwiększa ekspozycję. Nagraj kilka filmów na różne frazy/tematy, a potem dogrywaj po 2-3 wideo do tego już nagranego.
  • W pozycjonowaniu filmów nie musisz martwić się o kanibalizację.
  • Możesz dodać oś czasu swojego wideo (playlista YouTube) w pierwszym komentarzu. Jest to także dobre miejsce na dodanie linków do swojej strony internetowej, spotify, social media i innych źródeł Twojej działalności. Dlaczego? Statystycznie więcej osób klika w komentarze niż rozwija pełny opis.

Warto podejść sumiennie do pozycjonowania filmów na YouTube, ponieważ już po pierwszych publikacjach możesz zobaczyć efekty swojej pracy. Używając zapytań, których użytkownicy internetu wyszukują, jesteś w stanie precyzyjnie odpowiedzieć na potrzeby i zainteresowania. Przeniesie się to bezpośrednio na liczbę wyświetleń Twoich filmów oraz subskrypcji kanału. Pamiętaj, aby analizować swoje działania i w miarę konieczności odważyć się na zmiany strategii swojego SEO YouTube.

Przydatne linki:
Pomoc YouTube: https://support.google.com/youtube#topic=9257498
News na temat YouTube: https://blog.youtube/news-and-events/
Filmy edukacyjne YouTube: https://www.youtube.com/user/YouTubeHelp/playlists
Użyteczność wideo na Twojej stronie internetowej:
https://developers.google.com/search/blog/2021/05/video-for-ecommerce?hl=pl
Video marketing: https://www.youtube.com/watch?v=KDV977W7QSM
Marketing dla ludzi: https://marketingdlaludzi.pl/

Spodobał Ci się artykuł?

Udostępnij:
Facebook
Email
Oceń go:

Jak przydatny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Jak dotąd brak gwiazdek! Bądź pierwszym, który oceni ten post.

O autorze

Michalina Krzeszowiec

img cta newsletter ga4

Zapisz się do naszego newslettera i pobierz checklistę wdrożeniową GA4

Dzięki niej prawidłowo wdrożysz Google Analytics 4 na swojej stronie!